Восени в нас прийнято спалювати опале листя, навесні – торішню траву. У пік весняного й осіннього спалювання листя повітря в містах стає важким та гірким, збільшуються випадки захворювань дихальних шляхів. Якими нормами законодавства караються дані порушення? Шкода від спалювання листя й сухої трави величезна та дуже небезпечна. При згорянні 1 тонни рослинних залишків у повітря вивільняється більше 9 кг мікрочасточок диму. У їхній склад входять пил, окис азоту, вуглекислий газ, важкі метали й т.д. У тліючій без доступу кисню листю виділяється бензопрен, що може викликати в людини ракові захворювання. Крім того, з димом у повітря вивільняються діоксини – одні з найбільш отрутних для людини речовин.
Питання можливості спалювання опалого листя врегульовані в чинному законодавстві України. Опираючись на ст. 50 Конституції України, що гарантує кожному безпечне для життя й здоров'я навколишнє середовище, кожний з нас має законне право боротися з підпалами.
Ст. 16, 22 Закону України «Про охорону атмосферного повітря» забороняється спалювання листя. У п. 3.3 й 6.4.2. Правил утримання зелених насаджень міст й інших населених пунктів України, категорично забороняється спалювання листів на території зелених насаджень. Така ж заборона встановлена й Державними санітарними правилами охорони атмосферного повітря населених пунктів.
Подібну норму містить ст. 12 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» і ст. 27 Закону України «Про рослинний світ», що вказує, що спалювання сухої природної рослинності або її залишків без дозволу органів державного контролю в області охорони навколишнього природного середовища забороняється. Чинним законодавством України встановлена відповідальність за порушення цих заборонних норм. Так, ст. 77-1 Кодексу про адміністративні правопорушення передбачає відповідальність за самовільне спалювання листів у парках, скверах без дозволу органів державного контролю в області охорони навколишнього природного середовища або з порушенням такого дозволу. Така діяльність спричиняє накладення штрафу на винних громадян – від 3-7 неоподатковуваних мінімумів (від 51 до 119 грн.), а посадових осіб – від 3 до 10 неоподатковуваних мінімумів (від 51 до 170 грн.)
Для залучення винних осіб до відповідальності необхідним є складання протоколу про адміністративне правопорушення. Право складання протоколу про зазначені правопорушення мають посадові особи органів Міністерства екології й природних ресурсів, а також громадські інспектори по охороні природного середовища. Після складання протоколу справа про таке правопорушення підлягає дозволу з боку органів Міністерства екології і природних ресурсів України. Від їхнього імені розглядати такі справи і накладати адміністративні стягнення, мають право такі посадові особи: Головний державний інспектор України з охорони навколишнього природного середовища та його заступників, головні державні інспектори з охорони навколишнього природного середовища АР Крим, областей, міст Києва й Севастополя і їхніх заступників, головні державні інспектори з охорони навколишнього природного середовища Чорного й Азовського морів й їхніх заступників, старші державні інспектори з охорони навколишнього природного середовища, державні інспектори по охороні навколишнього природного середовища.
Необхідно довідатися, чи мають місцеві органи (всіх рівнів) додаткові рішення відносно неприпустимості спалювання листя. Якщо спалювання ведеться працівниками житлово-комунальних управлінь варто скаржитися на них вищим органам – у житлове управління, управління по благоустрої. У такому випадку зручніше спиратися на рішення саме місцевих органів.
Якщо скарга не задоволена, варто скаржитися на місцеві органи влади, які її не задовольнили – у державну екологічну інспекцію, пожежну службу, міські санітарно-епідеміологічні служби й у прокуратуру.
Про підпали місцевими жителями варто повідомляти дільничного міліціонера. Важливо буде підготувати заява відповідно до діючого Закону України «Про звернення громадян».
Наприклад:
Начальникові ________________________ Від кого ___________________________ (П.І.П., місце проживання)
_____числа______місяця_____року в _____час на території ____________(місцезнаходження підпалу вказати максимально точно, уточнивши вулицю, сквер, номер будинку, біля якого палять листя) невідомі мені особи (двірник і т.д.) спалювали сухе листя (або сміття – залежно від ситуації). (Описувати порушення треба залежно від того, що ви побачили насправді). Вигоріло біля ______м2 території (площа вигорілої території вказувати не обов'язково). Це привело до ушкодження _______дерев і кущів (якщо це було). У результаті цього підпалу відбулося забруднення атмосферного повітря, чим було порушене право на безпечну для життя й здоров'я навколишнє середовище, гарантоване ст. 50 Конституції України й ст. 9 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища». Крім того, були порушені норми Правил змісту житлових будинків і придомових територій і/або Правил змісту зелених насаджень у містах й інших населених пунктах України. Прошу: 1. Подібне порушення не допускати (– для житлового господарства). 2. Припиняти (– для контролюючих органів)
У відповідності зі ст. 20 Закону України «Про звернення громадян» й оскільки (варіант – « ...тому що я регулярно проходжу по зазначеній території і ...» – далі по тексту) протягом цього місяця через підпал листя (або сміття) мені постійно доводиться дихати димом, прошу скоротити час розгляду цієї заяви до 15 доби. Подібним чином варто скаржитися на підпали природних ділянок і випалювання стерні на полях.
|